Upozornění:

Všechny uvedené recepty jsou před zveřejněním testovány na lidech :-)

úterý 16. června 2015

Domácí žitno-ovesný chleba

Kdysi dávno, když jsem musela přestat jíst pšenici, jsem si chtěla koupit domácí pekárnu, abych si mohla péct celožitný chleba doma sama. Neudělala jsem to. Při hledání toho správného přístroje na internetu a prostudování pár návodů k použití jsem se dočetla, že: "při pečení žitného chleba se doporučuje do pekárny přidat alespoň 4 lžíce pšeničné mouky"..."není vhodná pro pečení tmavého celozrnného chleba"...a podobné. Nevím, je to hodně let, možná od té doby technologie pokročily a i tenhle chleba tam upéct lze, nicméně už jsem zůstala u pečení v klasické elektrické troubě.
Pravda, počátky byly krušné...chleba byl často vlhký, lepil se na nůž i na zuby, střed se propadal. Tak jsem ho chvilku dokonce pekla tak, že jsem těsto rozprostřela, pekla a krájela jako klasický koláč. Ale nebylo to ono. Pracně jsem vařečkou zadělávala několik desítek minut jako třeba u těsta na knedlíky, přidávala i ubírala droždí, vodu, mouku, teplotu, dobu pečení. Prostě jsem zkoušela a zkoušela dál, až jsem dospěla k následujícímu a téměř bezpracnému receptu. Je potřeba akorát čas na delší kynutí.

Takže na relativně bezpracný chleba bez domácí pekárny potřebujeme:

600 g celozrnné žitné mouky (používám zvlášť jemně mletou)
250 g ovesných vloček
4 lžíce lněného semínka (nevynechávat, není tam kvůli chuti, ale kvůli konzistenci)
1 lžíci kmínu
1 rovnou lžíci soli
1 kávovou lžičku sušeného droždí
600 ml vlažné vody
tuk na vymazání formy (olej nebo přepuštěné máslo)

Nejdřív si připravím formu na biskupský chlebíček - vymažu ji, nejčastěji přepuštěným máslem. Potom rozmixuju ovesné vločky. Vysypu do mísy, do mixéru dám místo nich lněné semínko a také rozmixuju. K vločkám a semínkům přidám mouku, sůl, kmín a droždí a pěkně zasucha promíchám. Přileju vlažnou vodu a nejdříve vařečkou párkrát promíchám, jen tak, aby se ztratila voda. Pak "prohňácám" rukama a vytvaruju šišku jako na sekanou. Těsto se trochu na ruce nalepí...zkoušela jsem je navlhčit vodou, olejem...ale moc to nepomáhá. Tak si je holt po vytvarování těsta vždycky oškrábu :-)

Hotové těsto dáme do vymazané formy na biskupský chlebíček a obracečkou do něj vytlačíme zářezy - dělám to kvůli tomu, aby chleba věděl, kde má popraskat...a také se pak lépe krájí.

Chleba nechám ve formě kynout, dokud není forma téměř plná. Trvá to asi tak 10 až 12 hodin, kdy si chleba nevšímám :-) Většinou ho nechám v troubě přes noc a ráno upeču.
Peču tak, že dám chleba do studené trouby, nastavím jí na 200 stupňů a nechám 70 minut.
Potom chleba vyklopím na mřížku podloženou utěrkou a nechám vychladnout.


Má sice trošku "těžší" konzistenci, než běžný chleba, ale vím, co v něm je a také se nikdy nestalo, že by do druhého dne ztvrdnul, nebo za pár dní zplesnivěl.

Žádné komentáře:

Okomentovat