Upozornění:

Všechny uvedené recepty jsou před zveřejněním testovány na lidech :-)

čtvrtek 25. března 2021

Jak zpracovat sáček sáček sójových bobů (500 g)

 ...aneb jak podojit sóju a získat 5 litrů mléka a z nich následně vyrobit: 1 litr mléka, sklenici sojanézy, 1 litr sójového jogurtu, 400 g tofu a 2x plný plech karbanátků k tomu :-)

 Nejlepší je si na to vyhradit víkend. Takže začínáme:
V pátek ráno si namočíme 500 g sójových bobů (hodně nabydou, tak přidávejte dostatek vody).
Večer boby propláchneme, zalijeme novou vodou a druhý den můžeme začít zpracovávat.
Boby ve větší míse odslupkujeme. Stačí je v míse promačkávat, třít rukama o sebe...a slupky průběžně cedit, dokud se nám nepovede oddělit téměř všechny. Vypadá to asi takhle (vlevo slupky, vpravo čisté boby):
Boby rozmixujeme po částech s vodou dohladka. Tady ještě na množství vody nezáleží, ale mělo by jí být asi tolik, aby byla hmota řídká a šla vymačkat v plátěném sáčku.
Když máme veškeré boby rozmixované a přecezené přes plátěný sáček, máme v jedné míse okaru (to co nám po vyždímání v sáčku zbylo) a v hrnci polotovar na sójové mléko:
Tekutinu rozředíme vodou tak, abychom měli 5 litrů. Nemám tak veliký hrnec, tak jsem následně vařila ve dvou - v jednom 2 litry a ve druhém 3. Tekutinu za občasného míchání přivedeme k varu (hlídáme, aby neutekla), následně snížíme příkon tepla a vaříme 25 - 30 minut. Na indukci jsem vařila na stupni 3. Sbíráme průběžně pěnu a nakonec i škraloup, který nahoře vznikne.
Když máme uvařeno, vzniklo nám už teď 5 litrů sójového mléka. Ale protože tolik bych ho v následujícím týdnu nespotřebovala, pokračovala jsem:
 
1 litr mléka jsem nalila do láhve

2 dl jsem dala do menší lahvičky a následně z něj vyrábím sójanézu (recept zde: https://ceskyflexitarian.blogspot.com/2021/03/sojova-majoneza-sojaneza.html

z 1 litru jsem dala dělat sójový jogurt (zchladíme na 42 stupňů, zaočkujeme buď rostlinným jogurtem nebo přímo laktobacily vhodnými na rostlinný jogurt a necháme 8 hodin fermentovat v jogurtovači). Jogurt je krásně hustý a hodí se i na výrobu veganské "Lučiny" - prostě ho přes noc překapeme přes papírový kávový filtr).

Sójové mléko v druhém hrnci jsem znovu přivedla k varu a nalila do něj 50 ml citronové šťávy smíchané s 50 ml vody. Chvíli jsem míchala sem a tam a následně nechala odstát, dokud se neoddělila tekutina od sraženiny. Tu jsem nalila do plátýnka v cedníku a nechala vykapat. Po částečném vykapání jsem vložila do krabičky s provrtanými dírkami, tu jsem postavila do dřezu na hrnec, zatížila a cca po hodině jsem měla krásný bloček tofu - cca 400 g. Tofu jsem zalila studenou vodou a dala do lednice, kde ještě zpevnilo. 

No a pak došlo i na okaru. Rozdělila jsem jí na dvě části, z jedné hned upekla karbanátky a druhou polovinu jsem dala do krabičky na příště. Recept na karbanátky je zde: https://ceskyflexitarian.blogspot.com/2021/03/karbanatky-z-okary.html


Žádné komentáře:

Okomentovat